Webbtexter behöver vara både sökmotorvänliga och användarvänliga. Här finns exempel på landningssida, produkttexter och andra texter jag har skrivit för Boråstapeters kollektion Treasured.
När jag gjorde sökordsanalys och content-strategi för dejtingtipsen på Match.com la jag mycket tid på den omtalade långa svansen. Där finns många relevanta mottagare! Se exempel på texterna jag skrev här.
Med long tail SEO sökmotoroptimerar du webbplatsen utifrån fler, mer specifika sökfraser, och når därmed en större och mer relevant publik. Läs mer här!
Dags att börja jobba efter föräldraledigheten? Hur funkar det att söka nytt jobb efter att ha varit hemma med barn? Här hittar du 4 tips från LinkedIn!
Vad är ett rimligt copywriter-pris? Här kan du läsa om vad som påverkar copywriterns prislapp och prismodell. Du får också 5 tips på vad du själv kan göra för att få ner kostnaden!
Hur ska du tänka kring sökmotorvänlig webbtext nu när Google rullar ut sin senaste, större uppdatering The January 2020 Core Update? Här finns tips!
Nu börjar LinkedIn rulla ut funktionen Kompetensquiz till medlemmar världen över. Läs mer om hur din profil blir bättre med quiz och profilmärken här.
UX Writer är en relativt ny titel i Sverige, men om du som jag har jobbat med digitala kanaler, SEO och sökmotoroptimerad text har du också gjort mycket av det UX Writing innebär. Här berättar jag mer.
Vad tittar rekryterare efter på LinkedIn? Den frågan får jag OFTA när jag är ute och föreläser. Och här kommer svaret!
3 saker jag är pepp över efter mitt besök på LinkedIns Norden-kontor i går:
- Den förbättrade användarupplevelsen! Ny design, förbättrade algoritmer och samma plattform för både app och desktop ger oss ett bättre LinkedIn, helt enkelt. Man har helt enkelt storstädat, och fokuserat på relevant innehåll och bättre möjligheter till konversation. Yippie! Företagssidorna har också fått en motsvarande make over. Majoriteten av medlemmarna har redan det nya, förbättrade LinkedIn, övriga får det inom kort.
- Den ökade räckvidden. Allt fler jobb lyfts in automatiskt från till exempel Arbetsförmedling och rekryteringssystem. Och med jobben kommer medlemmarna. Offentliga sektorn växer allra mest och har nu gått om bjässarna IT och Tech som länge dominerat LinkedIn. Den medlemsgrupp som växer mest är studenter! Och den ljusnande framtid är vår.
- Den försiktiga men fascinerande framtidsspaningen LinkedIn bjöd på. I planerna ligger till exempel ett bättre analysverktyg, så att du lättare kan följa din utveckling på LinkedIn. Och nya spännande möjligheter att visa på vision och drivkrafter i din profil, som komplement till dina tidigare erfarenheter. Och AI – vilka möjligheter! Undrar vad LinkedIns Siri ska heta?
Tankarna ovan är från ett möte på LinkedIn Nordic i Stockholm i går. Tekniska små frågetecken kvarstår och nya supportärenden uppstår, men summa summarum känner jag inspiration och tillförsikt efter denna inblick bakom kulisserna. Själv drar jag mitt strå till stacken genom att hjälpa studenter, arbetssökande, företag och andra att få ut ännu mer av LinkedIn. Nu kör vi!