Rätt sökord på Google - 8 tips
Rankar du högt på rätt sökord och nyckelfraser? Annars tappar du både synlighet och trafik. Här får du tips på hur du hittar relevanta sökord på Google – helt gratis.
Men först: vem bestämmer vilka sökord som är rätt?
Ett misstag jag ofta ser vad gäller on page SEO är inifrån-och-ut-tänket. Det optimeras för bättre ranking, men arbetet utgår från interna uttryck eller branschspecifika termer som målgruppen faktiskt inte söker efter.
Ett exempel från min roll som SEO-copywriter är det interna produktnamnet ”armerande fiberduk” som jag i stället bytte till ”armeringstapet”.
Så vem avgör vad som är rätt sökord på Google? Alltid målgruppen! För att bli synlig för dina målgrupper behöver du förstå vad de söker efter, och hur de gör det. Kunden har som vanligt alltid rätt…
“Hur rätt prickar du med sökfrasen ”pullover i jakull” om målgruppen söker efter ”varm stickad tröja”?”
För att lyckas hitta rätt sökord på Google behöver du alltså förstå vad dina målgrupper letar efter, och vilka sökord och -fraser de använder.
8 gratis sätt att hitta relevanta sökord på Google
Här kommer 8 förslag på hur du helt gratis kan hitta relevanta ämnen och sökord. (Om du redan nu undrar hur du ska hinna kontaktar du mig för hjälp.)
• Håll koll på vad dina besökare frågar om och söker efter innan de landar på din webbplats. Du hittar sådan information i till exempel Google Search Console och Search Console Insights.
• Kika också på vad besökarna på din webbplats söker efter i den interna sökfunktionen på sajten, om du har en sådan.
• Använd Google Keyword Planner för att se trafikvolymer för olika sökord på Google, men också för att få förslag på besläktade ord och fraser att optimera utifrån. Sökordsplaneraren är gratis men du behöver vara inloggad på ett Google Ads-konto och du får bättre pricksäkerhet om du samtidigt har betalkampanjer i gång.
• Gå till sökresultatet på Google och titta på People also asked (Fler frågor du kan ställa) kopplat till de sökord och -fraser du tror är relevanta för din verksamhet. Du kan också kika på avsnittet People also search for (Andra söker även efter). Här hittar du besläktade sökord och fraser som kan vara väldigt användbara om du vill jobba med Long Tail SEO.
• Ta hjälp av verktyg som https://answerthepublic.com/ för att få ännu bättre koll på vad allmänheten faktiskt googlar efter. Det brukar gå att prova sådana betalverktyg gratis en kortare period.
• Det är också en god idé att utgå från frågor du och din verksamhet får på annat sätt, till exempel via kundtjänst eller reklamationer.
• Är du riktigt vass (nästan fullfjädrad SEO-copywriter) kikar du också på vilka frågor dina konkurrenter får! Ibland kan du hitta sådan information på deras webbplatser, till exempel under en specifik produkt eller kanske i en FAQ.
• Skumma också gärna igenom recensioner online – både dina och dina konkurrenters. Där kan du hitta ytterligare förslag på ämnen att ta upp och frågor att besvara.
Har du fler tips? Fyll gärna på i kommentarsfältet!
Alltså…
Utgå från dina målgruppers problem, behov och funderingar. Då kommer ditt innehåll att kännas relevant och användbart, samtidigt som du VET att du optimerar din webbplats för att ranka på rätt sökord på Google.
Skapar du texter och annat innehåll som besvarar dina målgruppers frågor förbättrar du också din synlighet i AI-sök. Ren bonus!
Vill du inte agera SEO-copywriter själv? Jag hjälper dig gärna att hitta rätt sökord. Jag kan också sökmotoroptimera dina befintliga texter och utkast eller skriva helt nya, sökmotorvänliga texter. Hör av dig så kikar vi på en lösning som passar dina behov!
