Webbcopy: olika format

Landningssida, alt-text, händelse och heading 1, webbcopy kan vara så mycket… Här kan du se exempel på några olika format, och längst ner finns en lista att utgå från när du beställer webbtext.

Webbcopy för landningssida Swedish Grace

Som SEO-copywriter skriver jag texter för webb, och här har jag skrivit webbcopy för Boråstapeters olika digitala kanaler. I exemplen nedan hittar du smakprov av texter för tapetkollektionen Swedish Grace.

Som du ser finns här exempel på olika typer av format, från kategorisida och produktsida till inlägg i sociala medier. I liknande uppdrag ingår också ofta att skriva webbcopy för till exempel webbplatsens startsida, nyhetsbrev och olika digitala annonsformat.

Webbtexterna du ser i bildsnurran nedan användes på webbplatsen www.borastapeter.com och på Instagram. Klicka på bilderna för större vy.

 

Webbcopy - beställ rätt format

Vilka format just du och din verksamhet behöver vet du bättre än jag, men här är en lista på textformat mina kunder ofta efterfrågar när de beställer webbcopy:

  • Landningssida, och glöm inte att också be om metadata som title och description, gärna också alt-texter till bilder. Ibland är landningssidan av mer tillfällig art, som till exempel en kampanjsida. Det spelar egentligen mindre roll, även tillfälliga sidor kan tjäna på att vara sökmotorvänliga.

  • Behöver du webbcopy för specifika produkter är kategorisidorna väldigt viktiga, utöver själva produktbeskrivningarna. Glöm inte att sökmotoroptimera dem med!

  • Textpuffar till startsida och andra “ingångar” till landningssidan, till exempel från olika kategorisidor eller besläktade webbplatser.

  • Nyhetsbrevstexter, gärna med olika ämnesrader för A- och B-testning.

  • Texter till sociala medier. Troligtvis behöver du inlägg, händelser och liknande till sociala medier, utgå från målgrupp och kanal och kom ihåg att också be om hjälp med relevanta hashtags. Det är bra att be om flera olika varianter här, så att du kan återkomma till samma ämne flera gånger utan att upplevas tjatig. Variera gärna formaten, men be också copywritern att variera ingången/vinkeln rent innehållsmässigt.

  • Annonstexter, vilka typer av annonstexter du behöver ser olika ut beroende på vilken plattform och vilket annonsformat du använder. Kontrollera antalet tecken noga, begränsningarna brukar vara strikta för denna typ av texter.

  • Medlemsinnehåll, vissa appar och webbplatser erbjuder extra innehåll, exklusivt till sina medlemmar. Om du har den typen av upplägg ber du copywritern att skriva innehåll även dit.

Vinkel och ton varierar till viss del beroende på vilket av formaten ovan du jobbar med, men tänk på att all webbcopy ska följa ditt varumärkes tonalitet. Tänk också på att dina relevanta sökord bör genomsyra ALL webbcopy, även till exempel inlägg i sociala medier. Vet du inte vilka ord och fraser du bör fokusera på kan du be om hjälp med en sökordsanalys.

 Vill du veta mer om webbcopy? Läs mer om hur jag tänker kring text och sökmotoroptimering, eller slå en signal på 0703-51 51 54.

Föregående
Föregående

AI Overview & SEO

Nästa
Nästa

Webbtext: Bostadsskolan