Lokal sökmotoroptimering – så gör du

Lokal sökmotoroptimering (SEO) är ett sätt att optimera din synlighet på nätet utifrån en viss plats – så att potentiella kunder i din närhet hittar dig lättare. Läs vidare för tips om hur du jobbar med lokal SEO och boostar din lokala synlighet online.

Här hittar du svar på dessa frågor:

Förstoringsglas på karta - lokal sökmotoroptimering hjälper kunder i din närhet att hitta dig lättare.

Lokal SEO = lokal synlighet – här eller där

Jobbar du rätt med din lokala sökmotoroptimering rankar din webbplats högre i geografiskt specificerade sökresultat hos Google och andra sökmotorer. Smart och kanske helt livsnödvändigt för till exempel kaféer, frisörer, bilverkstäder och andra verksamheter som ofta har sin målgrupp i det direkta närområdet.

Du kan också använda lokal SEO för att synas bra i områden du i vanliga fall inte verkar i – men vill locka kunder från. Du kanske till exempel är bröllopsfotograf, och vill dyka upp i sökresultatet för vackra slott och herrgårdar där många par vill gifta sig? Det kan du fixa med hjälp av lokal sökmotoroptimering.

Fördelar med att synas lokalt online

Det finns flera fördelar med lokal synlighet, till exempel kan du med lokal SEO:

  • kringgå den tuffa konkurrensen på mer allmänna sökfraser

  • skaffa dig en konkurrensfördel gentemot andra lokala företag som INTE jobbar med lokal SEO

  • locka mer relevant trafik till din webbplats.

Vi ska titta mer på hur du gör för att få dessa fördelar. Men först vill jag visa hur det ser ut i sökresultaten när du lyckats med din lokala sökmotoroptimering.

Lokal synlighet i sökresultaten

Att synas lokalt på nätet kan se ut på olika sätt. Nedan visar jag 3 exempel från Google. (Prova att söka på exempelvis kafé + [din ort] för att se hur det ser ut i ditt område.)

Platser (kartan)

Skärmdump från Google som visar karta med Platser (i det här fallet kaféer i Gamlestaden) i ett lokal sökresultat.

Högst upp i sökresultatet, under rubriken Platser ser du en karta med en tillhörande lista på platser Google tror kan vara relevanta för dig utifrån vad du sökt efter och var du befinner dig. (Denna del av sökresultatet kan också kallas Local Map Pack eller Snack Pack.)

Jag har sett siffror på att ungefär en tredjedel av klicken i sökresultatet går direkt till Platser-träffarna, i stället för att fortsätta ner till sponsrat innehåll eller det vanliga organiska sökresultatet. Här är det alltså intressant att synas!

Platswebbplatser (boxarna)

Skärmdump från Google där Platswebbplatser visar samlingssajter som listar lokala tjänstert med god lokal sökmotoroptimering (hitta.se, foodora.se m fl)

Direkt under Platser kan du ibland se rubriken Platswebbplatser, med ett antal boxar under. Även detta är ett organiskt sökresultat, inte sponsrat innehåll. Här visas webbplatser som enligt Google har hög relevans och trovärdighet utifrån din sökfråga. Det kan till exempel vara den aktuella regionens webbplats, eller som här, guider till områdets bästa kafeéer.

Det organiska sökresultatet (serp:en)

Skärmdump av Googles sökresultat för frasen "cafe gamlestaden", vanliga organiska sökträffar, längre ner i bild kommer även fler Platser.

Under kartan och boxarna ser du det vanliga organiska sökresultatet, den så kallade serp:en. Ibland återkommer Platser igen lite längre ner, som du ser på bilden här.

Var vill DU synas?

Det bästa är så klart om du kan synas både under Platser, Platswebbplatser och i det organiska sökresultatet. Och för att göra det behöver du jobba med lokal sökmotoroptimering på flera olika sätt.

Lokal sökmotoroptimering på 3 sätt

Först och främst: alla vanliga riktlinjer för sökmotoroptimering gäller. Alltså behöver du ha en snabb, mobilanpassad och användarvänlig webbplats med kvalitetsinnehåll att utgå från.

Vid lokal SEO behöver du dessutom jobba på ytterligare några fronter. Läs vidare, så går vi igenom dessa tre:

  • Google Business Profile

  • recensioner, omnämnanden mm från andra plattformar

  • lokal SEO på din egen webbplats.

1 Google Business Profile

För att synas i kartan under Platser behöver du sätta upp och optimera en Google Business Profile, eller Google Företagsprofil på svenska. Det är din egen företagssida hos Google, och det är enkelt och kostnadsfritt att ordna. Skapa en Google Företagsprofil och lägg sedan till information som adress, kontaktuppgifter, öppettider, bilder och så vidare.

Observera att en Google Business Profile är knuten till en viss plats. Den kan alltså inte användas för en plats du inte har en fysisk adress på. Sorry bröllopsfotografer, just detta tips funkar inte för er.

På din företagssida hos Google finns också möjlighet att visa recensioner. Det gillas av både Google och användarna, så gör gärna det. Och det för oss in på nästa sätt att jobba med lokal SEO…

2 Recensioner, omnämnanden mm från andra plattformar

Ingående länkar är bra, särskilt om de kommer från relevanta webbplatser med hög trovärdighet. Lokala ingående länkar med hög trovärdighet är ännu bättre.

Ett sätt att göra din länkstrategi lite mer platsspecifik är att försöka få ingående länkar från webbplatser som är stora och relevanta för din lokala region, stad eller stadsdel.

4 sätt att få lokala inlänkar:

  • Jobba med PR mot din lokala tidning och nyhetssajt.

  • Gör samarbeten och länkutbyten med andra lokala aktörer.

  • Se till att din webbplats finns med på lokala plattformar som listar verksamheter.

  • Uppmuntra dina kunder till att lämna recensioner på till exempel Google Reviews, Reco och Trustpilot. (Recensioner ger fina inlänkar och bygger också mycket trovärdighet både gentemot sökmotorerna och målgruppen.)

Psst…

Det är viktigt att adress, öppettider och annan information i din Google Business Profile och på andra plattformar överensstämmer med informationen på din webbplats. Dubbelkolla då och då!

3 Lokal sökmotoroptimering av din webbplats

Sist men absolut inte minst – vill du synas på nätet lokalt behöver du också jobba med lokal sökmotoroptimering on page, det vill säga på din egen webbplats. Det finns flera sätt, och här följer 3 tips på hur du kommer i gång med lokal sökmotoroptimering on page.

Gör en lokal sökordsstrategi

Komplettera din vanliga sökordsstrategi med lokala sökord. Ett bra knep är att tänka produkt + plats, till exempel bröllopsfotograf + Göteborg eller kafé + Vasastan. Vilka platser är relevanta tillskott i just din sökordslista? Det kan vara kommunnamn, orter, stadsdelar, gator, specifika platser eller sevärdheter och så vidare.

Lokala landningssidor?

Har du en mindre webbplats optimerar du förmodligen hela din webbplats utifrån din stad eller region. Du kan också skapa flera lokala landningssidor på din sajt, om du har olika platser du vill sökmotoroptimera utifrån.

Fyll på med lokalt innehåll

När du bestämt vilka lokala sökfraser du vill jobba med optimerar du innehållet på webbsidan utifrån dem. Fyll sidan med unikt innehåll av bra kvalitet och se till att dina lokala sökord- och fraser finns på alla viktiga ställen, som i url, rubrik, brödtext och metadata. Jag hjälper dig gärna – detta är precis vad en SEO-copywriter jobbar med!

Lokal sökmotoroptimering – sammanfattning

  • Lokal sökmotoroptimering ökar din synlighet på nätet utifrån en geografisk plats.

  • Det kan ge flera fördelar, till exempel mer relevant trafik till din webbplats och konkurrensfördelar gentemot andra lokala aktörer.

  • Vill du maximera din lokala synlighet online ska du sikta på att synas i det vanliga organiska sökresultatet men även under rubrikerna Platser och Platswebbplatser.

  • Grunden till lokal SEO lägger du genom att följa alla vanliga riktlinjer för sökmotoroptimering. Utöver det behöver du jobba på ytterligare några fronter:

    • skapa din egen Google Business Profile

    • samla recensioner, omnämnanden mm från andra plattformar

    • jobba med lokal SEO på din egen webbplats.

  • En SEO-copywriter är till god hjälp när det gäller att göra en lokal sökordsanalys och skriva sökmotorvänlig SEO-text.

Nästa
Nästa

Rätt sökord på Google - 8 tips