AI Overview & SEO
AI Overview, Googles AI-genererade svar på sökningar, har funnits i USA länge och i maj började vi se AI Overview även här i Sverige. Vad är det, och hur påverkar det ranking, trafik och vårt arbete med SEO? Och HUR kan vi optimera för AI Overview? Längst ner hittar du 7 tips!
Vad är AI Overview?
AI Overview är Googles AI-genererade svar som visas i toppen av sökresultatet.
Svaren är AI-genererade sammanfattningar, baserade på de källor Google anser är relevanta för din fråga.
Tanken är att AI Overview snabbt och enkelt ska ge ett utförligt svar, så att du som användare slipper göra flera olika sökningar för att få fram det du vill veta. Vill du ha mer information länkar AI Overview till källor där du kan läsa vidare.
Jag ser också att AI Overview anpassar svaren utifrån var du som frågeställare befinner dig. Här googlade jag på en fras jag tidigare använt för Long Tail SEO. AI Overview svarade platsspecifikt…
Märk väl att dessa sammanfattande svar också kan bli fel – det blev särskilt tydligt i början. Här behöver vi som användare vara källkritiska!
AI Overview blir nya Position Zero?
Position Zero har du kanske hört talas om? Den åtråvärda platsen högst upp i sökresultatet var länge position 1, men i och med att Google 2014 lanserade Featured Snippets (Utvaldra utdrag på svenska) knuffades förstaplatsen ner lite, till förmån för den nya Position Zero.
Nu får Featured Snippets i sin tur ge plats för AI Overview, som alltså blir den nya Position Zero. Eller kanske Position -1? Skillnaden mellan de två är att AI Overview är mer komplett och bygger på flera olika källor. Featured Snippet har bara varit just ett valt utdrag från en enskild webbplats.
Nu ser jag Featured Snippets direkt under AI Overview i vissa sökresultat, men det är väl inte orimligt att Features Snippets snart kommer fasas ut.
Vad händer med synlighet & trafik?
AI Overview väntas få stora effekter på synligheten och klicken, framför allt för informationsbaserad söktrafik.
Färre klick till sajt… Gissningsvis innebär AI Overview färre klick in till sajt och minskad organisk trafik, särskilt på sökningar efter information (användaren hittar ju svaret direkt i AI-översikten).
MEN fortfarande värdefullt att toppa informationssökningar! Även om du får färre klick in till din webbplats från AI Overview är det ändå värdefullt för ditt varumärke att vara en av de betrodda källor Google hänvisar till i sin översikt.
Produktsök mindre påverkade. Konverteringar och köp sker fortfarande på respektive webbplats. Den typen av sökningar kommer alltså fortfarande generera trafik till din sajt, men vi ser att Google experimenterar med att besvara även produktsökningar direkt i AI Overview.
Hittills har sökmotoroptimering (SEO) fokuserat mest på ranking i de klassiska, organiska sökresultaten, inklusive Featured Snippets. Det är fortfarande viktigt att ranka högt där! Vissa sökfrågor får inget AI Overview-svar, då kommer användaren fortfarande till Featured Snippets eller direkt ner i sökresultatet.
I de sökresultat som toppas med AI Overview kommer vi vara ännu mindre benägna att scrolla nedåt. Alltså behöver du ligga väldigt högt i det klassiska, organiska sökresultatet om du ska ha chans att synas. Fortsätt sträva uppåt i rankingen på så många relevanta sökord och -fraser du kan!
Det verkar också som om du som jobbar ihärdigt med klassisk SEO även har goda chanser att synas i AI Overview. Då får du utöver din övriga ranking en helt ny typ av synlighet, där du i stället blir en av flera källor som får en länk till sin webbplats från AI Overview.
Hur optimera för AI Overview? 7 tips
Teknisk tillgänglighet
Som vanligt gäller det att ha en hög lägstanivå rent tekniskt, Google och AI Overview ogillar till exempel långa laddtider, krånglig navigering och brutna länkar. Ditt innehåll behöver vara lättillgängligt rent tekniskt så att Google kan indexera det.Quality content is still king
Ditt innehåll måste vara informativt, korrekt och användbart för din målgrupp. Se därför till att ha koll på din målgrupps frågor och funderingar – genom att besvara dem är du fortfarande relevant och kan bygga en god synlighet online. Utgå gärna från E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness och Trustworthiness), det är faktorer Google själva använder för att utvärdera kvaliteten på innehåll. Den goda nyheten är att den typen av innehåll även bygger din synlighet i AI-chatrobotar som ChatGPT. Ta hjälp av en kunnig SEO-copywriter om det känns övermäktigt.Rakt på sak
AI Overview ger korta, tydliga svar på användarnas sökfrågor. Matcha detta genom att nämna och besvara sökfrasen och huvudfrågan direkt i första stycket på respektive webbsida.Tänk steget längre
Utöka gärna ditt innehåll med fler relevanta sökord och -fraser och jobba med Long Tail SEO: utgå från dina primära sökord och jobba vidare med sekundära, mer specifika sökfraser. Det bygger din webbplats trovärdighet och synlighet – och ökar chansen att AI Overview ser dig som en betrodd källa.Håll den röda tråden
AI Overview vill kunna erbjuda korta, tydliga svar på användarnas sökfrågor, men för att bygga trovärdighet behöver du ge tillräckligt djup information. Du kan gärna brodera ut texten så länge du har en tydlig struktur som guidar både användaren och sökmotorn rätt. Dela upp varje webbsida i logiska stycken med rubrik, ingress, brödtext och underrubriker. Låt rubrikerna spinna en tydlig röd tråd och använd gärna punktlistor och liknande för att göra textinnehållet ännu mer lättillgängligt.Tagga rätt
Markera vad som är huvudrubrik och underrubrik. Skriv alt-texter till bilder. Förse sökmotorn med korrekta och säljande metadata som title och description.Strukturera mera
Använd strukturerad data för att märka upp till exempel FAQ och steg-för-steg-guider, det gör det lättare för Google att tolka informationen på din webbplats. Och ju bättre Google förstår dig, desto större chans att du anses vara en betrodd och relevant källa för AI Overview.
Vilka är dina erfarenheter av AI Overview så långt? Gillar du funktionen? Har du blivit omnämnd i den? Hur tror du att den kommer att utvecklas framöver? Själv följer jag utvecklingen med spänning!